به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، عباس مویدی با بیان اینکه علاوه بر برنامه ملاقات حضوری مراجعین، مسائل بهره برداران در سایر نقاط استان نیز از طریق مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها رسیدگی و پیگیری می شود اظهار داشت: بیشترین درخواست های متقاضیان مربوط به اموری همچون واگذاری اراضی، تسهیلات کشاورزی ،سوخت و آب کشاورزی است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته بیش از ۴۰۰ مورد دیدار چهره به چهره در برنامه میز ملاقات مردمی این سازمان صورت گرفته است که مراجعین بدون واسطه طی دیدار و گفتگو با مسئولین این سازمان درخواست و مشکلات خود را مطرح کرده اند و ۵۳۰ مورد درخواست های مردمی از مراجع مختلف به دفتر ارتباطات مردمی رسیده است که در کارگروه های امور اراضی، آب و خاک، شیلات، نظام مهندسی، منابع طبیعی و امور عشایر با پیگیری مدیریت بازرسی و رسیدگی به شکایات این سازمان مطرح و بررسی شده اند.

مویدی خاطر نشان کرد: بیشترین درخواست های مردمی مربوط به امور اراضی شامل درخواست واگذاری زمین جهت احداث واحد تولیدی پرورش طیور و دام، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، رفع تداخلات، تمدید و تغییر طرح بوده است.

وی تسهیلات بانکی را از دیگر مسائل مهم بهره برداران عنوان کرد و افزود: تشریفات و فرایند اداری طولانی اخذ تسهیلات، عدم توانایی در باز پرداخت تسهیلات و به دنبال آن عدم اجرای طرح، عدم وجود سرمایه و تضعیف بنیه اقتصادی با توجه به پدیده خشکسالی و افزایش سود دیرکرد تسهیلات بانکی از جمله مسائل مهم بهره برداران بخش کشاورزی است که پیگیری پیشنهادها و راهکارهایی همچون ابلاغ زود هنگام اعتبارات با توجه به فصل کشت در استان، بخشش سود و دیرکرد تسهیلات کشاورزان بدهکار، افزایش میزان تسهیلات یارانه دار متناسب با افزایش هزینه تولید و پذیرش اسناد املاک روستایی و اراضی کشاورزی به عنوان وثیقه از سوی بانک ها و همچنین کاهش سود و کارمزد تسهیلات در دستورکار قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، موضوعات آبیاری تحت فشار، احداث جاده بین مزارع، طرح احیاء و مرمت قنوات و تسطیح اراضی را از دیگر درخواست های مردمی در حوزه آب و خاک، برشمرد و گفت: بدلیل خشکسالی های دو دهه اخیر کشاورزان با مشکل جدی روبرو هستند و این مساله موجب شده تا استفاده از روش های آبیاری تحت فشار به عنوان یک راهکار در اراضی قابل اجرا شتاب بیشتری گرفته تا بتوان اثرات بحران کم آبی را با صرفه جویی در عرصه کشاورزی کاهش داد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۱۴ هزار هکتار از اراضی زیر کشت استان مجهز به سیستم های آبیاری تحت فشار شده است، بر بومی نمودن سیستم آبیاری تحت فشار با توجه به اقلیم و خاک استان و بالابردن سطح آگاهی بهره برداران و آموزش در خصوص نحوه استفاده از این سیستم تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به نقش تشکل ها و انجمن های مردم نهاد در شناسایی و پیام رسانی مشکلات بخش کشاورزی یادآور شد: در مناطق روستایی که به عنوان محل تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شوند و سهم بسیار مهمی در تولید، اشتغال و تأمین امنیت غذایی دارند تشکل‌های مردم نهاد، اهرم بسیار مهم در توسعه کشاورزی کشور و استان هستند و از ارائه راهکارها و مشارکت آنان نیز در پیگیری و رفع مشکلات بخش کشاورزی، حمایت می شود.

شایان ذکر است دفتر ارتباطات مردمی و مدیریت بازرسی سازمان جهاد کشاورزی با شماره تلفن ۳۳۶۷۴۰۲۴ آماده دریافت درخواست ها، پیشنهادها، انتقادات و گزارش های مردمی است. حضور در برنامه میز ملاقات مردمی نیز یکشنبه ها با هماهنگی قبلی برای عموم بهره برداران و متقاضیان حوزه های مختلف کشاورزی میسر است.